biblia online cornilescu

Explicatia Cartii: Ezra


Cele trei carti mai mici care ne stau acum în fata - Ezra, Neemia si Estera - încheie seria celor 17 carti istorice care alcatuiesc prima sectiune a Vechiului Testament. Aceste trei carti trebuiesc studiate împreuna deoarece ele înregistreaza lucrarea lui Dumnezeu cu poporul Israel dupa întoarcerea evreilor din robia Babiloniana. Ezra si Neemia se ocupa de „ramasita" care s-a întors în Ierusalim si în Iudea, iar Estera explica ce s-a întîmplat cu poporul care a preferat sa ramîna prin tarile în care fusesera dusi. Pentru o mai buna întelegere a acestor carti care marcheaza sfîrsitul cronicilor istorice este bine sa citim si ultimele trei carti din sectiunea cartilor profetice: Hagai, Zaharia si Maleahi, caci ei au fost profetii ridicati de Dumnezeu în Israel în perioada de dupa robie. Daca aceasta carte ar fi fost numita nu dupa numele autorului ei, ci dupa continutul pe care îl are, ea ar fi putut fi intitulata: „Cartea restaurarii", „Cartea repatrierii" sau „Cronica ramasitei lui Iuda". Daca ar fi fost numita dupa numele eroilor ei principali, ar fi trebuit sa i se spuna: „Cartea lui Zorobabel si a lui Ezra". Titlul ei este însa „Ezra" si aceasta subliniaza si mai mult rolul jucat de aceasta extrordinara personalitate în lucrarea pe care Dumnezeu a facut-o pentru reasezarea Israelului în tiparul divin. Ezra face parte din marele triumvirat al carturarilor responsabili pentru scrierea Vechiului Testament: Moise, Samuel si Ezra. Traditia evreiasca, prin Talmud, îl considera pe Ezra unul dintre cei mai proeminenti lideri din istoria lui Israel. Lui îi sînt atribuite cinci lucrari capitale pentru identitatea evreilor ca neam: (1) înfiintarea în Babilon a unei institutii cu numele de: „Sinagoga cea mare". Aceasta scoala rabinica era alcatuita dintr-un numar de 120 de membrii, toti urmasi ai profetilor si întemeietori ai gruparii „carturarilor" care au pastrat si transmis apoi scrierile sfinte evreiesti; (2) alcatuirea „canonului" Vechi Testamental. Sub acest nume este descrisa „culegerea de Scripturi sfinte evreiesti recunoscute de toti evreii ca avînd autoritate dumnezeiasca". Ezra le-a asezat pe toate în trei categorii distincte numindu-le: Legea, Profetii si Scrierile; (3) trecerea de la scrierea antica ebraica la scrierea evreiasca cu caractere grafice asiriene; (4) alcatuirea Cronicilor ca un rezumat al istoriei evreiesti si scrierea cartilor Ezra si Neemia; (5) înfintarea sinagogilor locale ca locuri în care poporul sa citeasca si sa învete perceptele religiei evreiesti.

Faptul ca Ezra este socotit autorul originalului ebraic al cartilor 1 si 2 Cronici, Ezra si Neemia nu înseamna ca el nu a folosit fragmente din scrierile altor autori sau ca portiunea autobiografica din cartea Neemia nu ar fi putut fi scrisa chiar de Neemia însusi.
Cartea se ocupa cu unul dintre cele mai importante evenimente din istoria Israelului: întoarcerea din robie. Aceasta întoarcere nu s-a facut într-o singura etapa, ci în mai multe. Tot asa si pentru consemnarea evenimentelor putem presupune ca exista mai multe date ale scrierii. Refacerea vietii religioase a Israelului a durat o perioada de aproximativ o suta de ani. În acest interval de timp au existat doua perioade mai mici de o exceptionala importanta:

1. Cei 20 de ani (537-517 î.Cr.) scursi între darea decretului lui Cir-persanul si pîna într-al saselea an al domniei lui Dariu-medul, în care, sub conducerea lui Zorobabel ca guvernator si Iosua ca preot, poporul a rezidit Templul. Pentru cunoastera evenimentelor din aceasta perioada cititi Ezra 1-6, Zaharia si Hagai, ultimele doua capitole din cartea 1 Cronici, primul capitol din cartea 2 Cronici, Psalmii 126 si 137, precum si referintele despre împaratul persan Cir din cartea profetului Isaia (Isaia 44:23 pîna la 45:8).

2. Cei 25 de ani (458-433 î.Cr.) în care Neemia, ca guvernator, Ezra, ca preot au condus lucrarea de refacere a zidurilor Ierusalimului, în vremea aceea a activat profetul Maleahi.

În cartea Ezra ne întîlnim cu amîndoua aceste perioade, în Neemia gasim numai cea de a doua perioada.
Evreii au fost dusi în robie mai întîi de asirieni (1 Împ. 17) si apoi de babilonieni (2 Împ. 25). Dupa 70 de ani de robie, împaratul persan Cir le-a dat dreptul de a se întoarce în tara lor. Babilonul cazuse între timp sub cucerirea medo-persanilor (Octombrie 539 î.Cr.). Cele zece semintii luate în robie de asirieni nu s-au mai întors în Israel, în anul 537 î.Cr. s-au întors în Israel primii evrei veniti din robie. În anul 516 î.Cr. a fost încheiata recladirea Templului, în anul 479 î.Cr. Estera a devenit împarateasa Persiei (ca sotie a lui Xerxes). În anul 458 î.Cr. Ezra a condus cel de al doilea convoi de evrei care s-au întors din robie, în anul 445 î.Cr. Neemia a reconstruit zidurile Ierusalimului.
Ezra ne aduce înaintea ochilor cel de al doilea „Exod" din istoria evreilor. Primul avusese loc în Egipt sub conducerea lui Moise. Cel de al doilea are loc acum din Babilon sub conducerea lui Ezra. Ca si Moise, Ezra este un om al cartii, cu o educatie aleasa si destinat sa alcatuiasca culegerea de cartii sfinte ale neamului.

Avem toate motivele sa credem ca la început, 1 si 2 Cronici, Ezra si Neemia au format o singura scriere istorica. Evreii si crestinii din primele veacuri l-au considerat pe Ezra drept autor al acestor compilatii.

Numarul celor întorsi din Babilon cu ocazia plecarii primului convoi a fost de aproximativ 50.000 de oameni. Este un numar relativ mic fata de totalul evreilor care plecasera în robie si cu mult mai mic decît numarul total al evreilor aflati în exil la aceea ora. Cei ce s-au întors au alcatuit într-adevar numai o „ramasita". Ceilalti au preferat sa uite necazurile stramosilor lor si s-au hotarît sa ramîna între neamurile printre care fusesera stramutati. Se poate ca multi dintre ei sa fi reusit între timp sa-si faca un rost si o situatie materiala prospera. Perspectiva întoarcerii în saracia Israelului pentru a-i rezidi darîmaturile nu a parut prea atragatoare multora dintre ei. Întoarcerea celor 50.000 si faptele lor sînt descrise în primele 6 capitole ale cartii Ezra. Celelalte capitole, (7-10), descriu întoarcerea lui Ezra la Ierusalim si lucrarea lui de refacere si reforma spirituala a poporului.

Cuvinte cheie si teme caracteristice: întreaga carte graviteaza în jurul declaratiei urmatoare: „Caci Ezra îsi pusese inima sa adînceasca si sa împlineasca Legea Domnului, si sa învete pe oameni în mijlocul lui Israel legile si poruncile" (Ezra 7:10).
Cartea lui Ezra este un tipar pentru miscarile de trezire spirituala. Continutul ei ne arata 6 pasi spre o stare dupa voia lui Dumnezeu:

1. Întoarcerea în tara (cap.1 si 2) - revenirea la stravechea vatra a credintei.
2. Recladirea altarului (cap. 3:1-6 - reluarea unei vieti de rugaciune.
3. Recladirea Templului (3:8-13) - reconsiderarea atitudinii fata de Dumnezeu.
4. Înfruntarea dusmanilor (cap.4) - respingerea ispitelor si tentatiilor care ne-ar putea opri din drum.
5. Îndemn profetic (5:1-6:14) - supunerea fata de autoritatea Cuvîntului lui Dumnezeu.
6. Terminarea Templului (6:15-22) - perseverenta în ascultarea si cinstirea Domnului.

O astfel de refacere spirituala trebuie sa se produca din cînd în cînd în fiecare dintre noi. Ea este necesara mai ales atunci cînd crestinismul nostru s-a poticnit undeva în trecut si ajungem sa ne dam seama ca traim "robia" sub apasarea dusmanilor sufletului nostru. Din cînd în cînd este bine sa se ridice cîte un Pavel care sa preia mesajul lui Ezra si sa ne întrebe: „Oh, Galateni nechibzuiti! Cine v-a, fermecat pe voi, înaintea ochilor carora a fost zugravit Isus Cristos ca rastignit?" „Voi alergati bine; cine v-a taiat calea ca sa n-ascultati de adevar?" (Galat. 3:1; 5:7)

Mesajul despre Dumnezeu pe care îl gasim în aceasta carte poate fi parafrazat cu un text din Ieremia: „Caci Domnul nu leapada pentru totdeauna. Ci, cînd mîhneste pe cineva, Se îndura iarasi de el, dupa îndurarea Lui cea mare" (Plîngerile lui Ieremia 3:31-32).
SCHITA CARTII

I. ÎNTOARCEREA LUI ZOROBABEL 1-6
Decretul lui Cir, 1:1-11

NUMaRaTOAREA POPORULUI
Conducatorii, 2:1-2
Familiile, 2:3-20
Cetatile, 2:21-35
Preotii, 2:36-39
Levitii, 2:40-42
Slujitorii, 2:43-54
Robii lui Solomon, 2:55-58
Descendenti neconfirmati, 2:59-63
Cifra totala, 2:64-70

RECONSTRUIREA TEMPLULUI
Rezidirea altarului, 3:1-3
Sarbatoarea Corturilor, 3:4-6
Refacerea temeliilor Templului, 3:7-13

AMÎNAREA ZIDIRII TEMPLULUI
Samaritenii vor sa participe, 4:1 -3
Compromisul refuzat, 4:4-5
Consecinta, 4:6-24
Zidirea Templului începe iarasi, 5:1-17
Decretul lui Dariu, 6:1-12
Terminarea zidirii, 6:13-15
Sfintirea Templului, 6:16-22

II. ÎNTOARCEREA LUI EZRA 7-10
Întoarcerea la Ierusalim, 7:1-8:36

TREZIREA SPIRITUALa DE LA IERUSALIM
Starea poporului, 9:1-4
Marturisirea lui Ezra, 9:5-15
Legamîntul cu poporul, 10:1-8
Curatirea poporului, 10:9-44






ÎMPaRAtI si 



 DATE



CAPITOLE ÎN CARTEA EZRA 



 TEXTE corespondente



Cirus
538-530
capitolele 1-6
 


Cambises
530-522
(desi nu sînt mentionate numele 
lui Cambises si Smerdis)
Hagai si
Zaharia


Smerdis
522
 
 


Darius
521-486
 
 


Xerxes I
486-465
4:6
Estera


Artaxerxe I
464-423
4:7-23 si cap. 7-10
Maleahi


Darius II
423-404
 
Neemia


Cauta in biblie
Versetul Zilei
Facebook